[19-11-2010]
WPEK 7

    Warszawski Program Edukacji Kulturalnej
  Internetowa Gazeta WPEK 7 / 19 listopada 2010
 
Słowo wstępne - rozmowa z Włodzimierzem Paszyńskim i Małgorzatą Zakrzewską
Włodzimierz Paszyński
Małgorzata Zakrzewska
Włodzimierz Paszyński
Małgorzata Zakrzewska
Z Włodzimierzem Paszyńskim, Zastępcą Prezydenta m. st. Warszawy, rozmawia Redakcja Internetowej Gazety WPEK:

Redakcja WPEK: Jakie są Pana refleksje po rozdaniu nagród Warszawskiej Giełdy Programów Edukacji Kulturalnej?

Włodzimierz Paszyński: Warszawska Giełda Programów Edukacji Kulturalnej zwraca uwagę na konkretne projekty – wyłania je spośród setek innych i promuje. Taki sposób wyszukiwania dobrych wzorów w zakresie edukacji kulturalnej i nagradzania ich stanowi nową jakość w tej dziedzinie. Dzięki Giełdzie usłyszeliśmy o wspaniałych programach edukacyjnych, także tych zrealizowanych skromnym budżetem, ale z pasją i pomysłem. Gdyby nie konkurs, mało kto by o nich wiedział i pamiętał. Teraz są one przykładami do naśladowania dla osób zajmujących się edukacją kulturalną.

Czy warszawiacy potrzebują nowego systemu integrującego działania z zakresu edukacji kulturalnej?

Z pewnością. O wielu działaniach instytucji kultury, zajęciach pozaszkolnych organizowanych przez placówki oświatowe lub organizacje pozarządowe wiemy zbyt mało lub nie wiemy nic. Bardzo dobrze, że powstał system, który o nich informuje – w sposób nowoczesny i atrakcyjny.
Warszawski Program Edukacji Kulturalnej i Wirtualny Dom Kultury korzystają z Internetu – medium, o którym mówi się, że izoluje ludzi, gdyż spędzają oni za dużo czasu przed ekranami komputerów. Jednak liczne przykłady pokazują, że może być odwrotnie. Internet jest także narzędziem propagującym uczestnictwo w zajęciach w tzw. „realu”, czyli zachęca do wyjścia z domu i czynnego udziału na przykład w warsztatach w domu kultury.

Czy Pana zdaniem pewne dziedziny edukacji kulturalnej są szczególnie ważne?

Trudno mówić, że jedna dziedzina edukacji kulturalnej jest wyjątkowa i ważniejsza od innych. Edukacja kulturalna w ogóle powinna być po prostu łatwo dostępna i ciekawa. Jeśli oferta przedstawiająca programy edukacyjne będzie odpowiednio opisana, każdy będzie mógł dopasować przedstawiane propozycje do swoich zainteresowań i z nich skorzystać.

Czy chciałby Pan dodać parę słów od siebie skierowanych do czytelników Internetowej Gazety WPEK?

Mam nadzieję, że artykuły opisujące działania edukacyjno-kulturalne przekonają, zwłaszcza ludzi młodych, że proces edukacji nie musi być nudny i kojarzyć się ze szkolnym obowiązkiem. Dzięki kulturze świat staje się lepszy i piękniejszy – warto więc uczestniczyć w jej tworzeniu i korzystać z dorobku.
Z Małgorzatą Zakrzewską, która do dn. 12 listopada br. pełniła funkcję Przewodniczącej Komisji Kultury i Promocji Miasta Rady m. st. Warszawy rozmawia Redakcja Internetowej Gazety WPEK:

Redakcja WPEK: Czym dla Pani jest edukacja kulturalna i dlaczego jest ona ważna?

Małgorzata Zakrzewska: Edukacja kulturalna to podstawowy element rozwoju społecznego. Uwrażliwia, łączy pokolenia, przygotowuje do świadomego uczestnictwa w kulturze. Powiedziałabym nawet, że jest to konieczny warunek spełnienia człowieka w sensie osobistym. Edukacja kulturalna jest ważna – od najmłodszych lat aż po edukację seniorów, czego przykładem może być działalność uniwersytetów III wieku. Są one dowodem na to, że nawet ludzie starsi są spragnieni wiedzy i chcą nadal brać czynny udział w wydarzeniach kulturalnych.

Co sądzi Pani o Warszawskim Programie Edukacji Kulturalnej?

To bardzo dobry pomysł, aby stworzyć system informacji o dziejących się w Stolicy wydarzeniach z zakresu edukacji kulturalnej. Ta oferta jest bogata, ale nie wszyscy o niej wiedzą. Dlatego tak ważne jest, aby dotarła do jak największej liczby adresatów. Bardzo się cieszę, że powstał WPEK. Wykorzystuje on nowoczesne i szybkie środki przekazu informacji. Instytucje kultury, organizacje pozarządowe, szkoły – wszyscy ci, którzy się zajmują edukacją kulturalną powinni wspólnie działać. Powołanie koordynatorów dzielnicowych to bardzo dobry pomysł.
Innym znaczącym elementem programu jest promowanie dobrych praktyk – Warszawska Giełda Programów Edukacji Kulturalnej – to modelowy przykład tego rodzaju działalności.

Jak ocenia Pani szanse Warszawy w ubieganiu się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016?

Szanse są duże. Jesteśmy już w finale. Niewątpliwie starania o tytuł mobilizują do działania, a efekty na trwałe pozostaną na mapie kulturalnej Warszawy. Korzyści dla Warszawy są oczywiście ogromne – na płaszczyźnie nie tylko kulturalnej, mają także wymiar społeczny i ekonomiczny. Projekty z zakresu edukacji kulturalnej wpisują się w starania o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury.

Czy chciałaby Pani na końcu dodać jeszcze parę słów od siebie dla czytelników Internetowej Gazety WPEK?

Dzięki internetowej gazecie coraz więcej osób będzie otrzymywało informacje o projektach z zakresu edukacji kulturalnej w Warszawie i będzie brało w nich udział. Wirtualny Dom Kultury – WiDoK to również bardzo duże ułatwienie w dostępie do informacji.
Chciałabym też życzyć osobom zajmującym się czynnie edukacją kulturalną dalszej owocnej pracy w promowaniu kultury w Warszawie i kształceniu przez kulturę.
 
 
 
Sztuka(rnia) relaksuje i inspiruje
Wnętrze Sztukarni
Wnętrze Sztukarni
Obcowanie z kulturą nie musi oznaczać biernego odbioru sztuki, na przykład podczas zwiedzania wystawy w galerii. Każdemu, nie tylko zdeklarowanemu miłośnikowi sztuki, potrzebne jest również działanie twórcze. Pozwala ono na uruchomienie wyobraźni i uwolnienie kreatywności, która jest cechą wszystkich ludzi. Wszystko to prowadzi w efekcie do poprawy odbioru kultury. Własna twórczość artystyczna wyzwala ponadto w człowieku pozytywną energię i otwartość, uspokaja i daje wytchnienie od codziennych problemów skuteczniej niż popularne formy relaksu. Oprócz tego, samodzielne stworzenie dzieła sztuki pomaga wyrazić siebie oraz silnie mobilizuje do działania.


Źródłem takiej właśnie motywacji dla Pani Grażyny Tynel, niegdyś ekonomistki – dziś właścicielki ważnego na mapie kulturalnej Warszawy miejsca, było samodzielne namalowanie obrazu dla męża z okazji rocznicy ślubu. Podczas tworzenia tego oryginalnego prezentu odkryła bowiem jak ważna jest aktywność artystyczna i jak bardzo różni się od wykonywanej przez nią codziennej pracy w biurze. Zainspirowało ją to do stworzenia miejsca skierowanego do wszystkich pragnących poznać siłę twórczego działania, szukających okazji do obcowania z kulturą oraz innymi ludźmi.
Galeria
Lokalizacja
zajęcia
»
więcej »
 
 
Synteza postępu i tradycji w Laboratorium przy Olesińskiej
ld
 
Rozwijanie i propagowanie dramaturgii jako podstawy współczesnego teatru – to podstawa edukacyjnej i kulturalnej działalności Laboratorium Dramatu. Od powstania w 2003 roku Laboratorium realizuje swoje założenia jako teatr, ośrodek badawczy i edukacyjny. Dramat traktuje jako inspirację intelektualną, metodę tworzenia dialogu społecznego oraz propagowania wśród obywateli aktywnego uczestnictwa w życiu wspólnoty.

Laboratorium Dramatu zaprasza do rozmowy widzów w różnym wieku. W ofercie LD znajdziemy otwarte czytania aktorskie, czytania reżyserskie, warsztaty dla dramatopisarzy i wykłady w podyplomowej Szkole Dramatu.
więcej »
 
 
Pradziejowy przedmiot zrób sobie sam
pma
Figurki powstałe na zajęciach w PMA
Poznawanie pradziejowej tradycji i kultury poprzez udział w różnorodnych zajęciach artystycznych oraz słuchanie wykładów i udział w seminariach to edukacyjna oferta Państwowego Muzeum Archeologicznego. Bo czy można lepiej poznać biżuterię z epoki brązu niż poprzez jej własnoręczne wykonywanie albo zrozumieć trudy pracy w średniowiecznych skryptoriach niż pisząc prawdziwym gęsim piórem? To naśladownictwo dawnej sztuki to najlepsze, z pewnością również niezapomniane, lekcje historii.
pma
pma
pma
»
więcej »
 
 
Z lekturą w łodzi podwodnej „Nautilus”
Spotkanie w mediatece "Nautilus"
Spotkanie w mediatece "Nautilus"
Nowoczesna biblioteka ma w swojej ofercie nie tylko możliwość wypożyczenia książek, filmów, płyt z muzyką, ale jest też jednym z centrów edukacyjnych dzielnicy. Zajęcia i spotkania, które organizuje, wypełniają czas wolny, integrują i kształcą. Tak jest w przypadku dobrze znanej warszawiakom białołęckiej mediateki „Nautilus”.

Multimedialna Biblioteka dla Dzieci i Młodzieży „Nautilus” przy ulicy Pancera 18 na Białołęce działa od października 2007. Stylizowana na łódź podwodną (Nautilus to pamiętny okręt podwodny z powieści Juliusza Verne), zachęca do jej odwiedzenia kolorowymi meblami, okrętowymi okienkami, srebrzystymi rurami biegnącymi pod sufitem.
n
n
n
»
więcej »
 
ZAMIAST WSTĘPU
Listopadowe wydanie
Wanda Górska
Kolejna Internetowa Gazeta WPEK, którą dziś do Państwa wysyłamy kontynuuje przede wszystkim cykl prezentacji ciekawej działalności z zakresu edukacji kulturalnej, jaka jest do Państwa dyspozycji w Warszawie.

W aktualnym numerze poza przedstawieniem kilku ciekawych programów realizowanych w placówkach i przez osoby prywatne, prezentujemy Państwu skład Zespołu Programowego Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej, a zarazem Kapituły Warszawskiej Nagrody za najlepsze projekty roku z zakresu edukacji kulturalnej.

Osoby, które zostały powołane na tę funkcję są swoim życiem zawodowym związane z obszarami kultury lub edukacji. Zespół, tak jak cały program WPEK, łączy te pozornie jednoznaczne, ale jednak tak odrębne obszary życia społecznego.

Od kolejnego numeru rozpoczynamy kolejny cykl w gazecie. Będziemy prezentować projekty, które brały udział w Giełdzie i sylwetki ich liderów. Po prezentacji projektów i osób nagrodzonych będziemy prezentować i te, które zostały zauważone i uznane jako bardzo wartościowe przez koordynatorów dzielnicowych i Kapitułę.
Zapraszam do przeczytania wszystkich tekstów dziś i tych, które przygotujemy dla Państwa za dwa tygodnie.

Sylwetki osób wchodzących w skład Zespołu Programowego Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej, a zarazem Kapituły Warszawskiej Nagrody za najlepsze projekty roku z zakresu edukacji kulturalnej przedstawione są w rubrykach poniżej.
więcej »
 
Wanda Górska
historyk sztuki i absolwentka Studiów Podyplomowych Uniwersytetu Warszawskiego z zakresu upowszechniania kultury. Obecnie Pełnomocnik Prezydenta ds. edukacji kulturalnej i Zastępca Dyrektora Biura Kultury Urzędu m.st Warszawy. .
więcej »
 
Joanna Gospodarczyk
absolwentka Wydziału Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Współautor i redaktor wielu publikacji metodycznych dla nauczycieli, w tym poświęconych edukacji międzykulturowej, edukacji obywatelskiej i regionalnej.
więcej »
 
Małgorzata Naimska
ukończyła studia humanistyczne na Uniwersytecie Warszawskim, wieloletnia praca w Polskim PEN Clubie, pięcioletnie doświadczenie w pracy organizacji pozarządowych, udział w Gabinecie Politycznym Ministra Spraw Zagranicznych Władysława Bartoszewskiego.
więcej »
 
Anna Hajek
absolwentka Wydziału Etnografii na Uniwersytecie Warszawskim. Wiele lat pracowała w instytucjach kultury (w placówce muzealnej, Bibliotece Narodowej) oraz w sektorze pozarządowym – fundacji i w stowarzyszeniach zajmujących się upowszechnianiem kultury, badaniami zjawisk społecznych, budowaniem społeczeństwa obywatelskiego.
więcej »
 
Wojciech Feliksiak
dyrektor Stołecznego Centrum Edukacji Kulturalnej. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, polonista, teatrolog, reżyser teatralny. Nauczyciel dyplomowany. Pomysłodawca, autor i koordynator wielu przedsięwzięć edukacyjnych i kulturalnych o zasięgu warszawskim i ogólnopolskim.
więcej »
 
Aleksandra Jankowska
pedagog, aktorka, animator kultury. W latach 1997 – 2002 była zastępcą dyrektora ds. programowych Centrum Animacji Kultury w Warszawie. Pracowała
w tym czasie w Zespole ds. Reformy Wychowania Pozaszkolnego w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
więcej »
 
Anna Michalak
twórca Ośrodka Działań Artystycznych dla dzieci i młodzieży DOROŻKARNIA, Fundacji Wychowanie w Kulturze i XIV Społecznego Liceum o profilu artystycznym powstałego pod opieką Akademii Teatralnej i Akademii Sztuk Pięknych.
więcej »
 
Sebastian Lenart
Od 1974 r. pracuje w kulturze, najpierw w Bibliotece Publicznej m.st. Warszawy, a od 1976 r. w Staromiejskim Domu Kultury. Od 1985 r. jest Dyrektorem Staromiejskiego Domu Kultury.
więcej »
 
Arkadiusz Walczak
historyk, kulturoznawca, edukator, trener edukacji obywatelskiej i edukacji o prawach człowieka, superwizor zajęć edukacyjnych. Obecnie pełni funkcję dyrektora Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno – Społecznych i Szkoleń.
więcej »
 
Aleksandra Stańczuk
absolwentka Instytutu Kultury Polskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, magister kulturoznawstwa ze specjalizacją animacja kultury.
więcej »
 
Janusz Byszewski
kurator Laboratorium Edukacji Twórczej Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Od ponad 20 lat prowadzi warsztaty artystyczne, twórcze i zawodowe dla muzealników, ekologów, nauczycieli sztuki, psychologów, w kraju i za granicą.
więcej »
 
Ewa Listkowska
pedagog, pracownik samorządowy. Inspektor w Wydziale Edukacji Pozaszkolnej Biura Edukacji. Wcześniej pracowała jako animator kultury w środowisku wojskowym, tworząc amatorski ruch artystyczny dzieci i młodzieży
więcej »
POLECAMY
Edukacja poprzez doświadczanie w Muzeum Fryderyka Chopina
W marcu tego roku, w odnowionym XVII-wiecznym Zamku Ostrogskich, otwarte zostało Muzeum Fryderyka Chopina.
więcej »
 
Greenawaya i Boddeke artystyczne drogi naukowe
W dniach 5 – 7 listopada warszawiacy mieli okazję obejrzeć niezwykły spektakl, inaugurujący otwarcie Centrum Nauki Kopernik – „Wielki Wybuch” w reżyserii Petera Greenawaya i Saskia Boddeke.
więcej »
Kontakt
Warszawski Program Edukacji Kulturalnej
  Kulturalna Warszawa »  
  Wirtualny Dom Kultury »  
Rezygnuję z otrzymywania newslettera »
Newsletter został wysłany za pomocą systemu LetterShelf »
Copyright © wpek.mdk-mokotow.pl
ZALOGUJ